Dag 1 Minivakantie Hellevoetsluis

Het is 4.00u, vrijdagochtend, de wekker doet onverstoord haar werk en schaamt zich niet om geluid te produceren waar wij wakker van moeten worden. Opstaan dus😉.

Skye uitlaten, boot klaarmaken voor vertrek, ons vaarplan, zoals we dat noemen en mee oefenen om op te stellen, gaf aan dat we om 05.00 uur de thuishaven uit moeten varen. Op de motor naar de Roompot zeesluis en dan op naar Hellevoetsluis, door het Slijkgat, waar je volgens de "notes" op de kaart het liefst niet met laag water wilt aankomen. Althans tussen bepaalde boeien. Theoretisch zou het met onze diepgang wel moeten kunnen, maar we nemen het liefst zo min mogelijk risico (dan blijft er in ons geval met onze zeil ervaring nog meer dan voldoende risico over🤪).

De wind stond de hele week ongunstig voor deze trip, maar zou vannacht draaien en meer vanaf het zuiden komen. Toen we gisteren gingen slapen was dat nog niet het geval. Maar inderdaad, het klopt, hoe is het mogelijk. Alleen ietsje minder wind dan voorspelt blijkt later vandaag.

Bij Roompotsluis wachten we op een binnen komend vissersschip, voordat wij de sluis in mogen varen. Tijdens het wachten komt er nog een zeilboot aan. Er is kennelijk nog iemand zo gek als ons, om zo vroeg te vertrekken, uiteindelijk liggen we samen, maar toch eenzaam, in de grote sluis, wanneer de grote deuren aan de zee zijde opengaan, groeten we elkaar en wensen we elkaar een goede reis toe. Ik vergeet te vragen waar naartoe.

Een "verdwaalde" zeehond zwaait ons nog uit, die schijnen daar veel voor te komen. We zien er maar 1..., ze zijn zo leuk om te zien.

Dat wachten bij een sluis, is soms ook een dingetje, vorige trip naar de Grevelingen resulteerde dit in een beschadiging aan onze boot. Iets met wachtsteiger aan lager wal, 20 knopen wind, andere zeilboot helpen en zelf niet goed nagedacht bij wegvaren, bleek uit de tripod analyse🤔

We proberen zoveel als mogelijk te navigeren op kompas en papieren kaarten dus zonder GPS, om zodoende wat ervaring op te doen met navigatie op de "oude" manier. Althans half half, want we hebben geen sextant aan boord. Beetje oefenen met peilingen, positie bepaling waar je denkt te zijn op een bepaald moment, of dat een beetje overeenkomt met de coördinaten die dan de GPS aangeeft. Ik blijf de uitvinder van de GPS dankbaar, al besef ik me dat deze goede uitvinding, ook voor minder leuke zaken wordt gebruikt. Mja das met alles toch?

Dan wordt het windstil, we dobberen en worden meegevoerd door de stroming, redelijk de goede kant op, toch besluiten we de motor te starten en bij te zetten. Motoren op een zeilboot, is niet grappig vinden we, wat een "herrie" maar we zijn blij dat ie het doet en dat we hem hebben.

De zee is kalm, lijkt wel een groot meer, met minimale deining. Dat hebben we wel eens anders gezien. We zien rijen voor ankerliggende grote zeeschepen in de verte, we zien Rotterdam havengebied in de verte, we zien een gele streep in de lucht in de verte, een soort horizontale band van smog of luchtvervuiling? het tekent strak af rond de mooie blauwe lucht bij ons. Helaas moeilijk te zien op de foto, poetst Samsung dat allemaal weg?

Bovenstaande foto is ook genomen van de laatste betonning, althans voorlopig, vanaf hier mag je het zelf uitzoeken, althans zo beleven wij het, we houden 60 graden kompaskoers aan vanaf deze boei, om uiteindelijk bij Hellevoetsluis uit te komen en van daaruit de ingang Slijkgat te gaan vinden.

Rond 14.00 uur komen we aan bij het Slijkgat, we zouden gezien de wind, die inmiddels weer "aan" staat in de juiste richting er doorheen kunnen zeilen tot bijna aan de sluis.

Maar voor onze gemoedsrust besluiten we het eerste stuk op de motor te doen. Er komt nog een groot werkschip tegemoet op een niet al te breed stuk. Dus voor ons prima beslissing. Cindy stuurt de boot netjes tussen de betonning die het begin van de vaargeul, aangeeft. Wel maf dat je daar redelijk goed uitkomt, op de vooraf ingetekende kompaskoers op de papieren kaarten. Volgende keer de HP33 getijden en stromings altlas ook eens erbij nemen, die hebben we nog niet, nu hadden we dit soort gegevens bij elkaar gesprokkeld van internet. In het tijdperk van elektronica en TomTom, vaar apps enzo, wordt langzaam aan bijzonder om nog op papier iets te doen, zo zal ik het maar beschrijven. We komen langs 1 zandbank die drooggevallen is en waar zeehondjes liggen te zonnen. Leuk om te zien. Helaas geen foto.

We varen redelijk dicht langs het strandje, we vinden het een mooi stukje, richting de Goereese sluis, we hijsen de zeilen weer het is te zonde om dit stuk op de motor te varen. De wind staat gunstig het gaat prima, alles onder controle.

Aangekomen bij de sluis moeten we 30 minuten wachten, we leggen aan en varen weg bij de wachtsteiger met succes. Door de sluis en ja we zijn weer op "binnenwater" nu op naar de haven, in Hellevoetsluis dus zeilen weer omhoog.

Aankomst in de haven, weer lekker manouvreren met de boot in een te kleine box en iedereen die staat te kijken, voor de kampeerders onder ons, vergelijk ik dat altijd met aankomen op de camping, waar iederen voor zijn tent of caravan zit te kijken wanneer nieuwe mensen aankomen. Gelukkig worden we ook hier steeds beter in, we leggen hem netjes aan zonder iets te raken.

Hier blijven we een aantal nachtjes en gaan we ons klaarmaken voor de terugreis op dinsdag of woensdag denken we....misschien binnendoor, misschien weer over zee.

Er zijn, dit weekend tal van activiteiten hier, rond de oude vesting, dus we gaan de tijd wel omkrijgen hier. Maar voor nu eerst wat eten en douchen en daarna heerlijk slapen.

(Njord, is de boot met de witte bolfender en de radarpaal zonder radar erop🤭).