Njord op de wal, voor onderhoud (Deel 1/2)

Het is maandagochtend d.d. 27-06-2022, we moeten om 11.00 in de takel hangen om uit het water gehaald te worden. Zie foto, das gelukt!

Dus 's morgens al vroeg uit de veren, we brengen de Nissan al naar de werf in Colijnsplaat, zodat we vervoer naar huis hebben. Cindy met de auto en ik op de elektrische scooter er achteraan, vroeg op pad. Zelf neem ik de route over het fietspad, van Roomplaat naar Colijnsplaat langs de Oosterschelde, officieel verboden voor scooters, maar zo vroeg in de ochtend is daar toch geen mens, op een verdwaalde Duitser na blijkt. Aangekomen in Colijnsplaat weer samen, terug op de scooter naar Roompot en Njord klaarmaken voor vertrek.

 

Het wordt hoogwater, das gunstig dan hebben we stroom mee naar onze bestemming, das te merken ook we zijn er na ongeveer 1 uur varen. Achteruit de takel in varen ging me weer redelijk okay af. Er stond gelukkig weinig wind. Later bleek dat het stilte voor de storm was, om 13.00 was er een windhoos in Zierikzee, we zagen hem, "aan de overkant" voorbij trekken, met veel schade tot gevolg.

 

In de haven van Zierikzee, had ie ook flink huisgehouden, gelukkig waren wij daar niet! Zo zie je maar, je kunt net op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, ook in Nederland.

 

De komende dagen staan in het teken van dingen die nu moeten gebeuren

- Onderwaterschip, opschuren en minimaal 2x in de antiflouling zetten.

- Romp poetsen met poetsmachine.

- Nieuwe anode plaatsen.

- Schroef schoonmaken.

 

Daarnaast hebben we nog de "nice to haves" zo zullen we ze maar noemen. Zo hadden wij nog graag een deklicht in de mast willen laten monteren, de verstaging te laten vernieuwen, het zou ook fijn zijn, als we de elektrische ankelier klaar voor gebruik hebben, zodat we de bestelde 60 meter lengte 10mm, ankerketting, die wij op de werf geleverd krijgen, ter plekke vanuit de drum naar binnen kunnen lieren.

Na overleg met de werf, besloten om alle apparatuur en materialen die we nodig hebben, zelf te bestellen en zelf in te bouwen, ook daar had men te kampen met personeels tekorten. (waar niet tegenwoordig?)

 

Tussendoor nog een afspraak gemaakt bij een "rigger" in Brouwershaven, om onze mast te inspecteren en alle verstaging (staalkabels inclusief beslagen) te vernieuwen. Dit is trouwens ook noodzakelijk voor onze verzekering van de boot. Wat er nu allemaal opzit is nog niet vervangen, na een dikke 20 jaar, wordt dat wel eens tijd, zeker als je ook op reis gaat met de zeilboot.