Dag 4 en 5 Minivakantie Hellevoetsluis

We gaan ons opmaken voor de terugreis, dat klinkt voor een kort zeildagje heftiger dan dat het is. Elke geoefende zeiler, stapt voor een trip als deze op zijn zeilboot, vertrekt en komt gewoon op zijn bestemming althans zo lijkt het op YouTube haha. Wij daarintegen plannen nog altijd dit soort bestemmingen over zee. We checken het weer, getijde en stroming. Wat is een slimme vertrektijd, werken de checklist af voor vertrek etc. De routine zit er gewoon nog niet in, maar dat komt vast wel.

We besluiten om 10.30 uur te vertrekken, dan door de sluis in Stellendam via het Slijkgat weer de Noordzee op.

We gaan met Maatje mee de sluis door. Daarna zien we Maatje voor ons wegstuiven, zowel op het water als op de AIS.

We blijven netjes tussen de betonning, dus tussen de zandplaten door, richting de wit rode ton op zee, die aangeeft dat vanaf daar vrije vaarweg is. Vanaf daar is er geen betonning tot de SG1 waar we ons op richten.

We kunnen halve wind varen, met 5 tot 10 knopen is dat aardig relaxed. Stuurautomaat aan, hij houd het goed vol, corrigeert af en toe, zodat we op koers blijven.

En soms staat de Cindy Stuurautomaat aan😀

De reis verloopt spoedig, er is lichte zeedeining, 90 cm golven, dus bijna niets. Toch merk ik wanneer ik binnen ga zitten dat dit voor mij niet echt toppie is, ik word nu al misselijk, buiten trekt het snel weg. Jaja dat wordt nog iets....maar ik wist dat ik daar gevoelig voor zou zijn. Volgende keer op zee, begin ik van te voren, maar eens met primatoertjes te slikken. Kijken of dat voldoende is....

Hierboven voelde ik me nog kiplekker haha😀 en had ik nog praatjes. Maar dat was gisteren, vandaag hier op zee, voelt het ietsje anders.

Voor vertrek is er toch altijd een soort van spanning, zou alles goed gaan, hebben we overal aan gedacht, etc etc. Zou dat ook ooit minder worden? Weer wegvaren uit de box, sluizen, etc etc. Ik roep dan altijd, waarom hebben we niet gewoon een camper gekocht😀, lekker in je comfortzone blijven.......

In elk geval liggen we na ongeveer 8 uur op het water te zijn geweest, weer veilig in onze thuishaven. Nagenietend van deze geweldige ervaring. Daar kan dan weer geen campertrip tegenop. Denkend aan de zeehonden die we onderweg tegenkwamen, .het mooie weer en de perfecte wind die we hadden.

Het is verslavend....reizen met een zeilboot, dat merken we nu al en dan zijn we nog maar net begonnen. En zeker beseffen we dat het ook anders kan zijn op het water😉. Voor nu, denken we daar nog maar even niet teveel aan. Al denkt onze Skye daar af en toe anders over.....

Reactie plaatsen

Reacties

Annette Boijens
2 jaar geleden

Wat leuk om jullie via dit 'kanaal' een beetje te kunnen volgen op jullie tochtjes/reizen. Benieuwd naar jullie volgende avontuur. Hartelijke groeten.

Roy Bouwens

Hallo Annette, wat leuk dat je een berichtje achtergelaten hebt. Bijna alles verloopt nog volgens plan😉. Bijna, omdat gaande weg, er altijd wel "iets" is, dat anders uitpakt dan verwacht, dat hoort erbij, geen zorgen niets ernstigs. Ik zal daar nog wel eens iets over schrijven hier op de pagina.
Heel veel groetjes van ons terug, morgen gaan we op de wal met de boot, we gaan dan onze kluslijst verder afwerken👌